ولی الرحمن شیدا یعنی شین مظفر
پوری (1920-1996) ہر فن مولا شخص تھے۔وہ مصنف و مدیر اور شہرت یافتہ شاعر و ادیب
تھے،انھوں نے ہر صنف پر طبع آزمائی کی۔شعر و نثر، ادب و صحافت، ناول وافسانہ،
ڈرامہ وخاکہ، طنز و مزاح، خود نوشت و انشائیہ، کیا ہے جس سے ان کی زنبیل خالی ہے۔
ان کے موضوعات و مضامین کی بھی کوئی تحدید و تعیین نہیں ہے،وہ افسانہ نگار
توتھے،مگران کاذہنی وجود صحافت سے عبارت تھا،ان کے افسانے فنی اعتبارسے ذراکمزور
بھی تھے کہ یہ بسیار نویسی اور کم سنی کے زائیدہ تھے اور جو لکھا اس پر نظر ثانی
کی نوبت بھی کم ہی آئی، مگر ان کی صحافتی تحریروں پرپختگی اور کہنہ مشقی کا نقش
ثبت تھا، ان کی صحافیانہ تحریروں پر حک و اضافہ کرنا اور اس پر ایک نقطے کا اضافہ
کرنا بھی ہما شما کے لیے نا ممکن سا لگتا ہے۔ صحافت ان کی رگوں میں خون بن کر
دوڑتی تھی، انھوں نے پچاس سال سے زائد تک قلم و قرطاس کی محفل روشن کی، ہزاروں
صفحات پر ان کی تحریریں ثبت ہیں، اس میں سب سے زیادہ حصہ صحافت کا ہی ہے۔ گرچہ ان
کا صحافتی سرمایہ بہت کچھ مجلات و رسائل کی دھول پھانک رہا ہے کہ وہ ایک بے
نیازاور خود دار صحافی تھے،شہرت و ناموری کا غم کم پالتے تھے، انھوں نے تین سو سے
زائد افسانے لکھے، مگران کی ادبی زندگی کا اول و آخرصحافت ہی ٹھہرا، اسی سے ان کا
ذہن لگا کھاتا تھا، انھوں نے اپنی قلمی زندگی کا آغازاخباری صحافت سے کیا اور
صحافت ہی ان کا آخری پڑاؤ ثابت ہوا۔ 10 ؍افسانوی مجموعے، دو ناولٹ اور 5؍ ناول،
طنز و مزاح کا مجموعہ، انشائیہ،ڈرامہ،خاکہ اور سیکڑوںمضامین، ان تمام تحریروں کے
بین السطور میں بھی ان کی صحافیانہ صلاحیتوں کا جوہر نظر آتا ہے۔
شین مظفر پوری کا وطن باتھ اصلی
ضلع سیتا مڑھی تھا، یہیں انھوں نے ایک معمولی مذہبی اور کسان گھرانے میں آنکھیں
کھولیں، ان کے والد حافظ تھے جو کلکتہ کی ایک مسجد میں امامت کرتے تھے۔تعلیم کی
بسم اللہ بھی یہیں ہوئی، اور گاؤں کے مکتب میں ہی اردو، دینیات، فارسی اور قرآن
شریف ناظرہ وغیرہ کی بنیادی تعلیم پائی، ان کی تعلیم واجبی اور بہت مختصر تھی،
مدرسہ عالیہ کلکتہ سے ثانوی تعلیم پائی اور کلکتہ یونی ورسٹی سے انھوں نے
میٹریکولیشن کیا تھا، یہی تھی ڈگری کے حوالے سے ان کی کل کائنات، نہ اعلی اداروں
کی سند اور نہ سرمایہ دار گھرانے کی چمک دمک،مگر انھوں نے ڈگریوں سے محرومی کے
باوجود زبان و ادب کے نقشے پر اپنی مستحکم شناخت قائم کی۔ان کا ذریعۂ اظہار تو
اردوتھا، مگر انھیں اردو، فارسی اور انگریزی ہر ایک زبان پر عبور حاصل تھا۔اور
1937 کے آس پاس ایک بار ان کا قلم جب چل پڑا تو پھر انھوں نے پیچھے مڑ کر نہیں دیکھا،
مالی تنگ دستی، معاشی بحران، اقتصادی مسائل سے نجات کے لیے انھوں نے بسیار نویسی
کا دامن تھاما کہ اسی راہ سے ان کی گزر بسر کا سامان نکلتا تھا،معاش کی تکمیل اور
دہنی تسکین کی خاطر 24-24 گھنٹے قلم انگلیوں میں تھامے رہے،اتنا لکھا کہ پٹنہ اور
کلکتہ ہی نہیں، دہلی اور لاہور کے رسالوں میں بھی ان کا نام پکی روشنائی سے لکھا
جانے لگا۔اپنے ادبی اور صحافتی سفر کی داستان وہ خود اپنی تالیف’آدھی مسکراہٹ‘ کی
ابتدائی سطروں میں یوںبیان کرتے ہیں:
’’سنہ 1937 عیسوی میں(بہ عمر ۱۷
سال) بے سان و گمان ادب کا چسکا لگا تو ذہنی اور علمی دونوں اعتبار سے میں ناپخت
بلکہ مفلس تھا۔ علمی اعتبار سے تو آج بھی مفلس ہوں اور مفلس ہی مروں گا۔ ہاں تو
ادبی دنیا میں جب میںنے آنکھیں کھولیں تو افسانے میں سب سے زیادہ کشش پائی اور
ہوتے ہوتے 1940 سے باقاعدہ افسانہ نویسی شروع کردی۔ مروجہ رجحانات کے مطابق میں
سمجھا کہ افسانے بس حسن و عشق، غریبی، ناداری اور ظالم و مظلوم وغیرہ ہی کے لکھے
جاتے ہیں۔ چنانچہ بعض وہبی صلاحیت کے طفیل اسی ڈگر پہ تیزی سے چل پڑا..... چل پڑا
تو چل پڑا۔ مگر کسی خود رو پودے کی مانند۔ قدم بہ قدم، کسی بیساکھی کے بغیر چلتے
چلتے 1947 میں وہ منزل بھی آئی جہاں یکا یک محسوس ہوا کہ مقامات آہ و فغاں اور
بھی ہیں۔ ذہن و فکر کا انداز، فن کا مزاج اور تحریر کا رنگ روپ اپنے آپ بدلنے
لگا۔ تب تک صحافت کو بطور پیشہ اختیار کرچکا تھا۔ آج محسوس ہوتا ہے کہ صحافت نے
بھی میرے فکر و فن کو ضرور متاثر کیا ہوگا۔ تحریر میں تیکھا پن آنے لگا۔ اخبارات
و رسائل میں طنز و مزاح لکھنے کے بھی مواقع ملے۔‘‘(آدھی مسکراہٹ،ص:5، پٹنہ لیتھو
پریس پٹنہ1980)
شین مظفر پوری ایک Self Made Personیعنی
خود ساختہ شاعر و ادیب تھے۔ ان کی شخصیت سازی میں کسی خاص شخص یا کسی مخصوص تحریک
کا رول نہیں تھا۔وجہ ان کی حد درجہ خلوت پسندی، خود داری، طبیعت کی بے نیازی اور
مزاج کی آزادہ روی تھی۔انھوں نے ترقی پسند تحریک اور اس سے وابستہ مصنّفین کا اثر
ضرور قبول کیا، مگر وہ کسی ازم یا تحریک سے کلیتاً وابستہ اور کسی لکیر کا فقیر
نہیں تھے۔ وہ خود کہتے ہیں:
’’ابتدا سے لے کر اب تک ادب و صحافت میں میرا کوئی راہبر
اور استاد نہیں رہا ہے۔ میری حیثیت خود رو پودے کی ہے۔ ‘‘(شین مظفر پوری:شخص اور
عکس، ص53)
شین مظفر پوری مالی بد حالی کا شکار تھے، شاید اسی لیے انھوں
نے زیادہ تر کمرشیل فلمی رسالوں میںکام کیا، اور مفت نہیں بالمعاوضہ لکھا،اپنی یاد
داشت میںلکھتے ہیں:
’’دریں اثنا لاہوری کمرشیل رسالوں نے مجھے قلیل حق المحنت
کا’چارہ‘ ڈالنا شروع کردیا تھا۔ اس طرح ادب کا چسکا کچھ اور بڑھا، مگر یہ ’چارہ‘
تو آٹے میں نمک کے برابر تھا۔ پھر بھی میری افسانہ نگاری کی رفتار تیز سے تیز
ترہوتی گئی۔ کچھ شہرت بھی ملنے لگی۔ کیوں کہ درجنوں رسائل میں تواتر کے ساتھ میری
چیزیں چھپ رہی تھیں۔ہوتے ہوتے اگست 1945 میں کلکتہ کے ہفتہ وار نقاش میں کام شروع
کرکے صحافت کا پیشہ اختیار کرلیا۔ یہ گویا ایک سانحہ ہی تھا۔‘‘
(رقص بسمل،دی آرٹ پریس پٹنہ، ص:8-9، 1993)
شین مظفر پوری اردو کے سنجیدہ
حلقوں اور با ذوق قارئین میں اتنے مقبول تھے کہ انھیں ابتدا سے ہی اہم رسالوں سے
تحریری معاوضہ ملنے لگا تھا۔ ایک جگہ لکھتے ہیں:
’’لاہور کے بازار ادب میں انہوں]شبلی بی کام[نے ہی مجھے
روشناس کراکر فروختنی (Saleable)
بنایا تھا۔ میری
ابتدائی ادبی زندگی (1939) کے دور میں شبلی ہی نے رسالہ بیسویں صدی سے چار آنہ فی
صفحہ کے معاوضہ پر میرا معاملہ کرایا تھا۔ غریبی کے مارے ہوئے انہی ایام میں ڈوبتے
کو تنکے کا سہارا کے طور پر مجھے معاوضہ کا چسکا لگا۔ ایڈیٹر کی پسند بازار کی طلب
کے مطابق زیادہ سے زیادہ لکھ کر زیادہ سے زیادہ معاوضہ پاکر اپنی ضروریات پوری
کرنے کی کوشش کرتا۔لکھتا تو میں ملک کے اور خود لاہور کے کتنے ہی رسالوں میں تھا
لیکن ابتدامیں معاوضہ صرف بیسویں صدی ہی سے ملتا تھا۔ 1947 تک غالبا دو روپے فی
صفحہ تک میرا ریٹ پہنچ چکا تھا۔ شبلی اپنے رسالہ عالمگیر اور خیام میں بھی مجھے
خوب چھاپتے تھے۔ ان کی اس فراخدلی سے مجھے کافی پبلسٹی ملی۔ بعد میں بیسویں صدی کے
علاوہ کمترمعیار کے دو تین دوسرے رسائل بھی معاوضہ دے کر مجھ سے لکھوانے
لگے۔‘‘(رقص بسمل، ص129)
شین مظفر پوری نے محنت و ریاضت
سے اپنی خودی کو بہت بلند کرلیا تھا، اسی لیے وہ کسی رسالے میں مفت کی ملازمت بھی
نہیں کرنا چاہتے تھے، کیوں کہ وہ ایک مشہور ادیب و صحافی تھے اور قارئین میں بے حد
مقبول بھی، پھر وہ ثروت مند نہیں، ایک مفلس و قلاش ادیب تھے، ان کے سامنے معاش کا
مسئلہ اژدہے کی طرح منہ پھاڑے رہتا تھا۔چناں چہ جب لاہور میں رسالہ نیرنگ خیال کے
ادارتی کاموں میں بلا معاوضہ ہاتھ بٹانے کی بات آئی تو پریشانی کے عالم میں بھی
وہ ٹال گئے۔حالاں کہ اس میں ان کی کئی چیزیں پہلے شائع ہوچکی تھیں۔ :
’’انھوں ]ایڈیٹر اور پروپرائٹر حکیم یوسف حسن صاحب[ نے یہ
فرمائش کی(پیش کش نہیں) کہ نیرنگ خیال کے ادارتی کاموں میں ان کا ہاتھ بٹادیا
کروں۔ میں خاموش رہا کہ حکیم صاحب کچھ آگے بھی بولیں۔ کیوں کہ اندھا کیا چاہے دو
آنکھ۔ مجھے تو کسی ایسی سبیل کی تلاش ہی تھی۔ میں ان کے سامنے اپنا سارا دکھڑا رو
ہی چکا تھا۔ مگر آگے حکیم صاحب سکوت اختیار کیے رہے۔ ظاہر ہے میں ایک ’شوق
فضول‘ِکے طور پر اس کام کو کرنے کی پوزیشن میں نہیں تھا۔‘‘(رقص بسمل، ص143)
شین مظفر پوری صحافت کے مرد
مریض تھے، اس لیے انھوںنے ابتدا سے ہی صحافت کو اپنا مرکز و محور بنالیا تھا اور
ادھر ادھر کے رسالوں میں لکھنے اور چھپنے بھی لگے تھے، مگر ان کی صحافتی زندگی کا
باضابطہ آغاز دربھنگہ سے نکلنے والے ماہنامہ’ہمالہ‘ سے ہوا، جس کی ابتدا 1941 میں
ہوئی تھی، لیکن یہ ایک ادبی رسالہ تھا اور اس کی عمر بھی بہت مختصر تھی۔ اور یہ ان
کی پیشہ ورانہ صحافت سے الگ چیز تھی۔اپنی صحافت کی بسم اللہ کے تعلق سے لکھتے ہیں:
’’1941
میں دربھنگہ سے میری ادارت میں
ماہنامہ ہمالہ کے دو تین شمارے نکلے تھے۔۔۔۔۔میرے صحافتی تجربے کی بسم اللہ یہیں
سے ہوئی تھی۔‘‘(رقص بسمل، ص264)
سوال یہ ہے کہ ایک اچھے خاصے
ادیب اور مشہور افسانہ نگار نے صحافت کو اپنی جولان گاہ کیوں بنایا؟ابھی ذکر آیا
کہ لاہوری کمرشیل رسالوں میں شین مظفر پوری لکھنے لگے تھے اور وہاں سے چارہ بھی
ملنے لگا تھااور افسانے کی اشاعت سے تھوڑی بہت آمدنی ہونے لگے تھی، اور اس سے قبل
وہ کلکتہ اور بمبئی وغیرہ میں کلرکی کی ملازمت بھی کرچکے تھے، مگر ایک تو یہ
ملازمت ان کے افسانوی مزاج سے میل نہیں کھاتی تھی، دوسرے اس دفتری ملازمت کی سماج
یا سوسائٹی میں کوئی اہمیت بھی نہ تھی اور آمدنی بھی کوئی زیادہ نہ تھی کہ ان کی
معاشی کفالت کرسکے۔ ان سب وجوہ سے انھوں نے صحافت کو بطور پیشہ اختیار کرلیا، اس
میں نام بھی تھا اور مال بھی۔ ڈاکٹر منظر اعجاز لکھتے ہیں، حالاں کہ انھوں نے شین
مظفر پوری کی با ضابطہ صحافت کی ابتدا کو نقاش کلکتہ سے جوڑ دیا ہے:
’’چنانچہ متبادل انتظام کے طور پر انھوں نے صحافت کا پیشہ
اختیار کیا۔ اور اس کا باضابطہ آغاز 1945 میں ہفتہ وار’نقاش‘ کلکتہ کی ملازمت سے
ہوا اور کچھ ہی دنوں میں بہ حیثیت صحافی ان کی شہرت دلی کی صحافتی دنیا تک پہنچ
گئی جس کے نتیجے میں فوری 1946 کی ابتدائی تاریخوں میں رسالہ ’آرٹسٹ‘ کے مالک
خلیق دہلوی کے بلاوے پر شین مظفر پوری دہلی پہنچ گئے۔‘‘
(شین مظفر پوی:شخص اور عکس، ص60)
اس طرح وہ بہار کی محدود
صحافتی دنیا سے نکل کر دلی کے وسیع صحافتی افق کا حصہ بن گئے۔یہ فروری 1946 کی بات
ہے۔دہلی میں شین مظفر پوری کا زیادہ تر تعلق فلمی رسالوں سے رہا۔انھوں نے نہ صرف
ان رسالوں میں کام کیا، بلکہ اس وقت دلی میں صحافت کی جو کچھ صورت حال تھی، اس پر
بھی نظر رکھی۔ رقص بسمل میں لکھا ہے:
’’ان دنوں دلی کی صحافت میں جو عبرت ناک صورت حال تھی اس
کا ایک سرسری جائزہ میں نے اپنے ناول’’کھوٹا سکہ‘‘ کے ایک باب میں پیش کیا ہے۔
خالص ادبی رسالہ تو (جہاں تک مجھے یاد آتا ہے) صرف ایک ماہنامہ ساقی ہی نکلتا تھا۔ باقی کم از کم دو درجن نیم ادبی
یا فلمی رسالے نکلتے تھے۔ ان میں سے کچھ نام یوں یادرہ گئے ہیں۔ شمع، فلم لائٹ،
آرٹسٹ، کامیاب، مشہور، آریہ ورت، کہکشاں، آستانہ، (مذہبی)صوفی(مذہبی) محشر
خیال، مولوی، خاتون مشرق، پیشوا(مذہبی)دین دنیا، نگار خانہ، انوار سحر اور روزانہ
اخبارات میں الجمعیۃ، تیج، جنگ، انجام۔ کوئی ہفتہ وار یاد نہیں۔میرا پیشہ ورانہ
واسطہ زیادہ تر فلمی رسالوں ہی سے رہا۔ ان میں زیادہ بول بالا شمع، فلم لائٹ اور
کہکشاں کا تھا۔ ان تینوں میں معاصرانہ چشمک اور پیشہ ورانہ رقابت بھی خوب خوب
تھی۔‘‘ (رقص بسمل، ص15)
رسالہ آرٹسٹ کے مالک و مدیر
خلیق دہلوی نے شین مظفرپوری کا شایان شان استقبال کیا۔ان کی آؤ بھگت میں کوئی
کسر نہیں اٹھا رکھی۔ رسالے کا دفتر گلی قاسم جان میں واقع تھا۔ شین مظفر پوری کی
رہائش کا انتظام بھی یہیں کردیا گیا۔ انھوں نے اس رسالے کی ادارت تو بحسن و خوبی
انجام دی ہی، دوسرے رسائل نے بھی ان کی صلاحیتوں سے خوب فیضان حاصل کیا،خان عیسی
غزنوی کے رسالے فلم لائٹ میں بھی انھیں اچک لیا گیا۔ ان کے سامنے مواد و مضمون کا
ایک دفترتھا، جو کسی تخلیقی ذہن کا منتظر تھا،چناں چہ انھوں نے اپنے شوق قلم نویسی
کو تیزتر کردیا،یکسوئی تھی،پھر انھیں لکھنے پڑھنے کا اچھا ماحول بھی ملا، وہ یہاں
کوئی ڈیڑھ سال رہے ہوں گے، مگر اسی مختصر مدت میں انھوں نے نہ صرف ادب و صحافت کی
دنیا میں اپنی پہچان بنائی، بلکہ اپنا حلقۂ یاراں بھی وسیع تر کرلیا۔ اورمعاشی
تنگ دستی جو بہار سے لے کر کلکتہ اور بمبئی تک، ان کا تعاقب کر رہی تھی، اس سے بھی
وہ بڑی حد تک آزاد ہوگئے تھے، مگر اسی درمیان 1947 کا الم ناک حادثہ پیش آگیا،
ملک دو لخت ہوگیا، دونوں طرف خون کی ہولی کھیلی گئی، دلی سے لاہور تک،ہر جگہ سرخ
انسانی خون سے زمین لالہ زار ہوگئی۔اس کا شکار شین مظفر پوری بھی ہوئے، پولس کی
گولی سے بال بال بچے، راستے بند تھے سب کوچۂ قاتل کے سوا۔نہ جائے رفتن نہ پائے
ماندن۔مایوس و شکستہ حال، پرانے قلعے کی پناہ گزینی ان کا بھی نصیبہ بنی اور پھر
یہی طوفان انھیں لاہور لے گیا۔
دلی
سے12گھنٹے کے بجائے 72 گھنٹے میں لاہور پہنچے، جن لوگوں نے یہ خوش نما خواب پالے
تھے کہ یہاں سے نکل کر دار الامن میں امن و سکون ہوگا، فارغ البالی ہوگی، اپنا ملک
اور اپنا جھنڈا ہوگا، اپنی زمین اور اپنا آسمان ہوگا،انھیں بہت جلد کف افسوس ملنا
پڑا۔لاہور میں دلی سے کم بدتر حالات نہ تھے، یہاں بھی نفسی نفسی کا عالم تھا، کوئی
کسی کا پرسان حال نہ تھا، سبھی کو دو وقت کی روٹی کے لالے پڑے ہوئے تھے، سنہرے
خوابوں کا جو شیش محل دو قومی نظریہ کے حامیوںنے ذہن میں تعمیر کیا تھا، وہ پل بھر
میں چکنا چور ہوگیا۔مگرحسن اتفاق کہ شین مظفر پوری کو یہاں بھی دلی کے کچھ احباب
مل گئے، یہ لوگ معاشی طور پرذرا خوش حال تھے، شین صاحب کی طرح نادار اور مجبور نہ
تھے۔ لاہور میں بھی انھیں ایک عدد نوکری کی تلاش تھی، مگر کہیں نوکری ملنی دشوار
تھی۔ سبھی ہائے ہائے کر رہے تھے،سارے کاروبار ٹھپ تھے، سارے کل کارخانے مقفل اور
سارے معاشی ذرائع بند تھے۔ شین مظفر پوری کی جیب میں دو چار روپے تھے، جس سے وہ
کسی طرح صبح و شام بسر کر رہے تھے،شین صاحب ہی کیا، سبھی کے چہرے پر خوف اور نا
امیدی کے آثار نمایاں تھے، انھوں نے یہاں پہنچ کر ان رسائل اور اخبار کا چکر کاٹا
جس میں وہ ماقبل آزادی لکھتے رہے تھے اور جس کی وجہ سے علمی اور ادبی حلقوں میں
ان کا شہرہ بھی تھا،سب سے پہلے رسالہ عالمگیر کا دفتر تلاش کیا،جو بڑی مشقت سے
انھیں ملا۔ انھی دنوں رسالہ نیرنگ خیال کے دفتر کا چکربھی کاٹا۔ وہ لاہور میں پہلے
سے متعارف تھے، اس لیے انھیں پاؤں جمانے میں دیر نہ لگی،لکھتے ہیں:
’’لاہور کے رسالوں میں چوں کہ میں بہت چھپ چکا تھا اس لیے
وہاں کے قاریوں بالخصوص شاعروں ادیبوں میں میری کافی شہرت تھی۔ جس سے بھی میرا
تعارف کرایا گیا اس کے لیے میرا نام نیا نہیں تھا۔ اور بعد میں بھی میں نے وہاں
اپنے لیے نسبتا ایک نرم گوشہ محسوس کیا۔‘‘(رقص بسمل، ص121)
دلی
کے جو صاحب ثروت افراد ہجرت کرکے لاہور آئے تھے، وہ کچھ کرنے کے لیے ہاتھ پاؤں
مار رہے تھے اور اپنے بال و پر پھیلانے کی منصوبہ بندی کر رہے تھے۔ انھی پناہ
گزینوں میں رفیق چمن بھی تھے، جن سے شین صاحب کی شناسائی تھی، اورجو لاہور میں کس
مپرسی کی زندگی جی رہے تھے۔جب ان کے یہاںکچھ ہریالی اور چہل پہل آگئی تو انھوں نے
صحافت کو اپنا میدان عمل منتخب کیا۔ اور دو ڈکلیریشن ( روزنامہ مسلم اور ہفت روزہ
نور جہاں کے لیے)انھوں نے لے لیے۔ انھوں نے اپنا روزنامہ اخبار ’مسلم‘ جاری کیا،
شین مظفر پوری اس میں بحال کر لیے گئے۔ حالاں کہ اس وقت تک انھیں اخباری صحافت کا
کوئی خاص تجربہ نہیں تھا، جیسا کہ انھوں نے خود لکھا ہے۔ اس اخبار میں ان کے ذمے
کیا کام تھا اور یہ منزل ان کے لیے کس طرح آسان ہوئی، وہ لکھتے ہیں:
’’
دو ورق کا اخبار تھا۔ خبریں
بنانا، انگریزی سے ترجمہ کرلینا رفتہ رفتہ میرے لیے آسان ہوگیا۔۔۔۔بھائی چمن سے
کچھ پیسے بھی ملنے لگے تھے۔ اس سہولت کے بعد طبیعت کچھ موج میں رہنے لگی۔‘‘(رقص
بسمل، ص172)
’’مسلم‘ بمشکل دو ہفتہ جاری رہا اور ایک روز بندہوگیا اور
شین مظفر پوری کے لیے دو وقت کی روٹی کی جو امید قائم ہوئی تھی، اس پر بھی اوس
پڑگئی۔پھر ہفت روزہ ’نور جہاں ‘کی ذمے داری ان پر آگئی۔ انھوں نے رقص بسمل
میںلکھا ہے کہ یہ جوا بھی میرے ہی کاندھوں پر پڑا۔
شین
صاحب کے لیے میدان صحافت میں ایک راستہ بندہوا تو دوسرے راستے کھلنے شروع ہوگئے،
الٰہی بخش یا بخش الہٰی نام کے ایک فرد نے
ہفت روزہ اخبار ’آبشار‘ کا ڈکلیریشن حاصل کرلیا اور وہ بھی شین مظفر پوری
کی ادارت میں۔ مگر اس میں پناہ گزیں رفیوجیوں کے حال زار پر کچھ اس قسم کے سخت
الفاظ میں تبصرہ کیا گیا تھا کہ اس کا پہلا شمارہ ہی ضبط ہوگیا۔یہ تحریر دو قومی
نظریہ کی مذمت پر لکھی گئی تھی،جو شین مظفر پوری کی ہی تھی، اس لیے الٰہی بخش کو
نہ صرف نقصان برداشت کرنا پڑا بلکہ انھوں نے اس کی پاداش میں شین مظفر پوری سے قطع
تعلق بھی کرلیا۔ اور نتیجتاً وہ دوبارہ بے روز گارو بے کار ہوگئے۔
لاہور میں وہ دس ماہ رہے ہوں
گے کہ رفیق چمن کے بھائی خلیق دہلوی نے انھیں کراچی بلالیا، جو ’مضراب‘ نام سے ایک
رسالہ نکالنے کی پلاننگ کر رہے تھے۔ اس کا دفتر جنگ اخبار کے دفتر سے ملحق تھا،
جنگ کے ادارتی سیکشن میں بھی شین مظفر پوری نے لگ بھگ دو ماہ،جزوی طور پر کام کیا۔
خیر اصل میں وہ مضراب کی ادارت سنبھالنے کے لیے کراچی آئے تھے، یہ ایک ادبی رسالہ
تھا، اس کا پہلا شمارہ شین مظفر پوری کی
ادارت میں ہی منظر عام پر آیا۔ خلیق دہلوی نے مضراب کے دفتر میں ہی ان کی بود و باش
کا انتظام کر رکھا تھا اور انھیں تنخواہ کے طور پر ڈیڑھ سو روپے ماہوار دینا طے
کیا تھا۔ ’مضراب‘ ایک ترقی پسند ادبی جریدہ تھا،چونسٹھ صفحات پر مشتمل اس کا پہلا
شمارہ اگست 1948 میں منظر عام پر آیا۔ دوسرا شمارہ ستمبر1948 میں اور تیسرا شمارہ
دسمبر1948 میں شائع ہوا۔ اس کے بعد شین مظفر پوری لوٹ کر ہندستان آگئے کہ وہ اپنے
والدین، بھائی، عزیز و اقارب اور بال بچوں سے ملنے کے لیے بے تاب و بے قرار تھے،
ان کی یاد رہ رہ کر انھیں کچوکے لگاتی تھی، کیوں کہ وہ ہزاروں میل دور تھے، اور
بہار بھی فرقہ وارانہ فسادات کی زد پر رہتا تھا۔احمد ندیم قاسمی، خدیجہ مستور اور
ہاجرہ مسرور وغیرہ نے انھیں منایا، اپنا ارادہ بدلنے پر مجبور کیا اور وہاں کے
ادبی حلقے اور کئی اعلی افسران نے بھی چاہا کہ وہ پاکستانی شہریت اختیار کرلیں،
مگر وہ ہندستان واپسی کے اپنے فیصلے پر مصر رہے۔ 29دسمبر 1984 کو کراچی سے بذریعہ
پانی جہاز روانہ ہوئے،پہلے بمبئی اور پھر دلی پہنچے۔ دلی میں دو تین دن رکے۔ خوشتر
گرامی سے ملاقات کے لیے بیسویں صدی کے دفتر گئے، خوشتر صاحب نے بڑی خوش اخلاقی کا
مظاہرہ کیا اور جو معاوضے کی بقایا رقم تھی وہ بطیب خاطر ادا کردی۔ اس کے بعد
رسالہ ’شمع‘ کے دفتر بھی گئے، حافظ یوسف دہلوی اور ان کے صاحب زادے یونس دہلوی نے
ان کا خیر مقدم کیا۔ شین مظفر پوری اس وقت معاشی بد حالی کے شکنجے میں تھے، نا
گفتنی کا عالم تھا، اس لیے انھوں نے اشارے کنایے میں حافظ یوسف دہلوی سے اپنا مدعا
بھی بیان کردیا کہ وہ پھر دلی کو ہی اپنا مسکن بنانا چاہتے ہیں اور یہیں تلاش معاش
کرنا چاہتے ہیں، مگر انھوں نے کوئی رسپانس نہیں دیا،اس لیے انھوں نے بذریعہ ٹرین 5
جنوری کو پٹنہ کے لیے رخت سفر باندھ لیا اورایک بار پھر اپنی آبائی ریاست بہار کو
ہی اپنا مسکن و مرکز بنالیا۔ ان کی پٹنہ آمد کی خبر ہر جگہ مشتہر ہوگئی، طلبہ اور
نو جوانوں میں وہ پہلے سے بے حد مقبول تھے، جس ہوٹل میں وہ ٹھہرے تھے، وہاں کئی
طلبہ نے انھیں آکر گھیر بھی لیا۔طلبہ اور نوجوانوں سے مختلف امور پر تبادلۂ خیال
ہوا، اور پھر 8جنوری 1948 کو وہ دربھنگہ کے لیے روانہ ہوگئے اور مظہر امام کے یہاں
امیر منزل پہنچ گئے۔ شین مظفرپوری کو گھر سے جدا ہوئے ایک طویل عرصہ بیت گیا تھا
اور پھر 1947 کے ہنگاموں نے ان کے اندرون کو ہلا کر رکھ دیا تھا، وہ بال بچوں سے
ملنے کے لیے سخت بے چین بھی تھے، اس لیے وہ دربھنگہ سے بلا تاخیر 10 جنوری کو سیتا
مڑھی کے لیے روانہ ہوگئے اور سسرال جاکر لوگوں سے ملاقات کی۔پھر بیوی بچوں کے
ہمراہ بیل گاڑی پر اپنے گاؤں کے لیے نکل پڑے۔
کسب معاش کا مسئلہ ایک بار پھر
شین مظفر پوری کا پیچھا کرنے لگا۔ انھیں اپنا پیٹ پالنے اور گھر بار چلانے کے لیے
نوکری کی تلاش تھی۔اس بار انھوں نے اپنی پرانی آماج گاہ کلکتہ کا انتخاب کیا اور
وہاں پہنچ کر ’عصر جدید‘ اور روزانہ ’ہند‘ میں کام کرنے لگے۔ وہ اپنے عہد کے ایک
سینئر صحافی تھے، وہ میدان صحافت کے شہسوار اور ماہر سمجھے جاتے تھے۔ صحافت میں ان
کا کوئی رقیب و حریف نہ تھا۔کلکتہ میں ان کی صحافت کا طوطی بولتا تھا۔ مگرکلکتہ
میں انھوں نے بہت سی مجبوریوں کا بار اٹھایا۔ اپنے نام سے بھی لکھا اور تسکین نفس
کی خاطر پردے کے پیچھے سے دوسروںکے نام سے بھی لکھا۔ فرضی ناموں کو بھی انھوں نے
وقار بخشا اور اپنی تحریریں؍افسانے بازار ادب میں فروخت بھی کیے۔ کلکتہ میں انھوں
نے نام بھی کمایا اور کافی بد نام بھی ہوئے اور جب ذلت و رسوائی نے ان کا دامن نہ
چھوڑا، تو پھر وہ پٹنہ لوٹ آئے، جہاں وہاب اشرفی نے انھیں ماہ نامہ’صنم‘ کی
ادارتی ذمے داری سونپ ڈالی۔ وہاب اشرفی لکھتے ہیں:
’’میرے ان(شین مظفر پوری) سے دیرینہ تعلقات تھے۔ کلکتہ میں
جب دوستوں کی مدد سے روز نامہ ’اخوت‘ (مدیر ناظرالحسینی) نکالا گیا تو نہ معلوم
کیوں مجھے شین مظفر پوری نظر آئے۔ وہ اس وقت ممبئی میں تھے۔ میں اکبر ’بکی‘ کو جو
اس اخبار کے مالک تھے، شین صاحب کی انشا پردازی اور صحافتی تجربے کا حال بتایا تو
انہوں نے فورا ان کو دعوت بھیج دی۔ وہ کلکتہ چلے آئے اور ’اخوت‘ سے وابستہ ہوگئے۔
میں کچھ دنوں کے بعد جب پٹنہ آیا تو’صنم‘ کا اجرا کیا۔ اب تک اس کے پچاس شمارے
نکل چکے تھے۔ میرا تبادلہ جب گیا ہونے لگا تو میں نے خود شین مظفر پوری کو دعوت دی
کہ وہ ’صنم‘ کی باگ ڈور سنبھالیں۔ موصوف میری دعوت پر پٹنہ آگئے اور یہیں کے ہوکر
رہ گئے۔ اپنے اخبارات بھی نکالے۔ دوسرے اخبارات میں بھی فیچر لکھتے رہے اور اپنا
تخلیقی کام بھی سر انجام دیتے رہے۔ پھر وہ بہار اردو اکادمی کے رسالہ ’زبان و ادب‘
سے وابستہ ہوگئے۔‘‘
انھوں نے پٹنہ پہنچ کر کسی در
کا فقیر بننا گوارا نہیں کیا، ملازمتی ذمے داریوں کی تکمیل کے ساتھ آزادانہ طور
پر بھی کام کرتے رہے۔ انھوں نے اپنا ہفت روزہ اخبار ’ہمارا بہار‘ پٹنہ سے نکالاجو
کافی مقبول ہوا، یہ ایک بے باک اخبار تھا اور عوام میں اپنی جرأت و حق گوئی کے
لیے کافی مشہور بھی تھا۔
شین مظفر پوری کی اخباری اور
مجلاتی صحافت ہی نہیں، ادبی صحافت کا کینوس بھی بہت زیادہ وسیع تھا اور ان کی ادبی
تخلیقی تحریروں کا جو معیار تھا، وہ بہتوں کے لیے ایک چیلنج تھا۔ انھوں نے ادبی
صحافت کا حق ادا کیا اور جن ادبی رسالوں اور مجلات سے وابستہ رہے، اس کو شہرت کے
اوج ثریا پر پہنچادیا۔ کئی ادبی رسائل کی ادارت کی اور اس میں تنقیدی ادبی مضامین
اور تبصرے لکھے، زبان اور شعر و ادب کے اسرار سے ہم عصروں کو باخبر کیا۔
انھوں نے صحافت برائے صحافت
نہیں کی، بلکہ اصولی اور بے لوث صحافت کی، صحافت کے تعلق سے ان کا ایک کمٹنمنٹ
تھا،صحافیانہ رموز و نکات پربھی ان کی نظر بڑی گہری تھی۔ وہ اردو صحافت سے اتنے
بیزار بھی نہیں تھے جتنے آج کل کے نام نہاد دانش ور اس میں مبتلا نظر آتے ہیں
اوربلا وجہ اردو صحافت کی زبوں حالی اور پستی پر مگر مچھ کے آنسو بہاتے ہیں۔ وہ
اردو صحافت سے بڑی حد تک مطمئن تھے، مگر وہ اس کو مزید صیقل کرنے اور اس کو
مانجھنے کے حق میں تھے۔ ایک سوال کا جواب دیتے ہوئے کہتے ہیں:
’’میںنے محسوس کیا ہے کہ فی الواقع صحافی خال خال ہی پائے
جاتے ہیں۔ باقی جو کارکن ہیں وہ نام کے صحافی ہیں۔ سب سے پہلی بات تو یہ ہے کہ ایک
صحافی کا زبان داں اور کسی نہ کسی درجے کا ادیب ہونا بنیادی طور پر ضروری ہے۔ اس
کے بعد دیگر صلاحیتوں کی بات آتی ہے لیکن میں نے یہ دیکھا ہے کہ اردو کے بیشتر
صحافیوں میں بنیادی صلاحیت ہی مفقود ہے۔ خیر جس ڈھنگ اور جس معیار کی اردو صحافت
ہے اسے بھی غنیمت سمجھتا ہوں کیوں کہ اس کے وجود سے اردو کو بہت تقویت پہنچ رہی ہے
لیکن اردو صحافت کے معیار اور حالات سے میں مطمئن نہیں ہوں۔‘‘(شین مظفر پوری:شخص
اور عکس، ص58-59)
شین مظفر پوری ایک بسیار نویس
اور تیز نویس ادیب و صحافی تھے، انھوںنے دس ہزار صفحات کا اخباری ادارتی سرمایہ
دنیائے صحافت کو دیا، اخباری طنز و مزاح پر مبنی انھوں نے 500 صفحات اپنے پیچھے
چھوڑے اور تقریبا ایک ہزار صفحات کے ادبی اداریے لکھے، ایک لاکھ صفحات تو وہ ہیں،
جو ترجمہ ہوکر اخباروں کی زینت بنے، خلاصہ یہ کہ انھیں صحافت سے پیار تھا،صحافت ان
کا عشق تھا، صحافت ان کے لیے دانہ پانی کی حیثیت رکھتی تھی، یہی وجہ ہے کہ ان کی
تمام تالیفات میں صحافتی نقوش روشن ملیں گے۔ ایک ناول’کھوٹا سکہ‘ کا تو پورا باب
ہی دلی کی صحافت اور وہاں کے رسائل آرٹسٹ وغیرہ اور اس کے ماحول اور اس مکان کی
فضا پر مرکوز ہے، جہاں سے یہ رسالہ شائع ہوتا تھا۔ان کی صحافت کا شہرہ اتنا تھا کہ
لوگ انھیں اپنے اخبار و رسائل کی ادارت کی باگ ڈور سونپنا باعث اعزاز سمجھتے تھے۔
انھوں نے ایڈیٹر سے زیادہ پلے بیک ایڈیٹر کی حیثیت سے کام کیا، پیش منظر سے زیادہ
پس منظر میں رہ کر صحافت کو اعتبار بخشا، نام بھی کمایا اور بد نام بھی ہوئے، شہرت
بھی حصے میں آئی اور یار دوستوں نے تحقیر کا ٹھیکر ا بھی ان کے سر پھوڑنے میں
دریغ سے کام نہیں لیا۔
شین صاحب اپنے عہدشباب میں
مختلف اخبارات و رسائل کی تقدیر اور تصویر بدلتے رہے، مگر وہ خود اپنی تصویر نہ
بدل سکے، اخیر تک مفلس رہے،کئی نومولود رسائل کو انھوں نے اپنا خون جگر پلاکر
طفولیت سے شباب کی دہلیز پر پہنچایا، مگروہ خود شباب کی منزل پر قدم نہ رکھ سکے۔
اخیر عمر میں بڑی صعوبتیں اور
اذیتیں اٹھائیں۔
وفات سے کوئی دو ماہ قبل جو
ایک مکتوب لکھا ہے، اس کا ایک جملہ ہمیں اپنی بے توجہی اور ادیب و صحافی کی نا
قدری پر آنسو بہانے پر مجبور کرتا ہے:
’’اعصاب کی ناتوانی سے معذوریاں بڑھتی جارہی ہیں۔ میرے حال
احوال پر کہیں سے کوئی توجہ بھی نہیں ہورہی ہے۔‘‘
ان کا آخری وقت بہت ہی خراب
حالت میں گزرا، مرتا کیا نہ کرتا،جب روزی روٹی کے لالے پڑ گئے تو انھوں نے گاؤں
کی مسجد میں مؤذن بننے کی مشقت اٹھائی، ایک مذہب بیزار آدمی دو وقت کی روٹی کے
لیے مذہب پسند بننے پر مجبور ہوگیا۔ اور ایک ایسا صحافی جس کی تحریروں کی ایک دنیا
دیوانی تھی، جس کی تحریروںپر مبنی رسالوں کو محفوظ کرلیا جاتا تھا، وہ پیٹ کی آگ
بجھانے کے لیے مسجد کے درو دیوار میں محصور ہوکر رہ گیا۔گویا وہ اپنے ناول’’کھوٹا
سکہ‘‘ کازندہ جاوید مرکزی کردار مسعود بن گئے۔ وہی مسعود جو ایک غریب گھرانے میں
پیدا ہوا، کسب معاش کے لیے ادب و صحافت کی دنیا میں ملازمت کی، کلکتہ، بمبئی،
کانپور اور دلی کی سڑکوں پر قلندرانہ بھٹکتا رہا اور جب اپنی معشوقہ سے جدا ہونے
کا وقت آیا تو اس کو مخاطب کرکے آنے والی نسلوں کو یہ پیغام دے گیا کہ:
’’اگر خدا کا کرنا ایسا ہوجائے تو تم آگے چل کر صاحب
اولاد بنو تو ایک بات کا ضرور خیال رکھنا۔ اگرتم اپنی اولاد کا رجحان اردو شعر و
ادب یا اخبار نویسی کی طرف دیکھو تو چپکے سے اسے زہر کھلا دینا۔‘‘
Dr
Abrar Ahmad
B.M
college, Rahika
Madhubani-847238
(Bihar)
کوئی تبصرے نہیں:
ایک تبصرہ شائع کریں